25.7 C
Singapore
Saturday, December 21, 2024

Zizek, Sinema ve Jouissance Üzerine

Bugünkü yazım Zizek için yazacaklarımın küçük bir başlangıcı olacak esasen. Onun gibi neredeyse her konuda yazan konuşan bir filozofu belli bir alandaki düşüncelerini belirterek nitelendirmek fazlasıyla basit geliyor. Kavramlarıma geçmeden önce geçen yazımda da bahsettiğim bir konu hakkındaki söylemini dile getireceğim. Hatırlarsanız Hegel diyalektiği konusundan bahsetmiştim. Kendisi bu konu hakkında zıtlığın değerlendirmesini ortak eksiklik tanımıyla dile getiriyor. Açıkçası yorumun güzelliği hoşuma gittiğinden bu yazımda da söz etmek istedim, yani diyor ki Hegel bu zıtlıktan bahsederken temelde bir karşıtlıktan bahsetmiyor, dolmayan boşlukların ancak birbiriyle dolmasından söz ediyor ona göre. Bu benim kendimce Zizek tanımım. Yani demek istiyor ki bir puzzle olarak düşünürsek zıt kavramları, birbirini tamamlayan o boşluk haricinde aslında kendilerince olan ortak bir boşluk hep vardı. Ya da onun deyimiyle örneklendirecek olursak, bir mıknatıs gibi her kutup aslında karşıtı kadar değil mi? Artı kutup eksiyle her daim çekme kuvvetine sahip olacaksa artı ve eksi kutbunun arasındaki farktan söz etmemiz mümkün müdür?

“Yamuk Bakmak” ve Zizek
Geleyim gelecek haftalarda bahsetmek istediğim bir konuya. Bu konu hakkındaki bilgi havuzumu genişletmek adına bu hafta üzerinde durmayacağım ama ipucu vereceğim. Zizek’in Yamuk Bakmak kitabına ve teorilerine yönelik olacak. Peki nedir bu yamuk bakmak? Bunu kendisinin sinematik bakışıyla değerlendirelim: Titanic filminde Rose’un “Gitmene asla izin vermeyeceğim.” repliğini hepimiz hatırlıyoruzdur. Bu filme onun görüşüyle “yamuk bakarsak” Rose’un bu sözü söylerken elleriyle Jack’i itişi kendi kimlik karmaşasından geliyor. Soylu üst tabaka bir kadın kendisinden tamamen farklı bir yaşamda ve sınıfta bulunan Jack ile yeni bir hayata bambaşka bir Rose olarak başlayacaktı. Nitekim öyle bir hayattan gelmeyen öyle bir kimliğin parçası olmayan biri nasıl ona dönüşebilir ki? Jack filmde onun amaç duygusunu dirilten bir parçaydı. Ancak kendi dünyasından da kopamazdı. İşte bu ikilem de onun o el hareketiydi. Bu anamorfik bakışlar hakikaten insana muazzam bir renk daha katıyor. Gelelim Zizek Jouissance konusuna.

Zizek, libidonun sahte gerçekliğe ve fantezi evrenine sahip olması gerektiğini savunur. Yani arzu nesnesine sahip olma durumu onu arzulanma durumundan tamamıyla çıkarır. Ünlü bir videosunda ilişkiler hakkındaki değerlendirmesinde eş varlığıyla beraber metresin de olması durumu kişi için büyük bir fantezi ürünü olsa da eşiniz gittiği takdirde asıl istediğinizin metresinizle yaşamak olmadığını, sadece arzu nesnesi olarak istediğinizi fark edersiniz. Ve bu şekilde metresinizi de kaybedersiniz diyor Slavoj.

Arzular ve jouissance belirli bir düzene hizmet etmediğinde ve onları elde edemeyeceğimizi bildiğimiz sürece yaşamaya devam edeceklerdir. Elde ettiklerimiz ve edeceklerimiz arzunun bir ürünü olamayacaksa ona sahip olma durumumuz sizce mümkün müdür?

Kaynakça: www.cinerituel.com

Ad Astra
Ad Astrahttps://www.adastraa.net
Per aspera ad astra! The Ad Astra platform has transformed into a decentralized hub of creativity and collaboration. This decentralized approach empowers creators to express their ideas without the constraints of traditional structures, embodying the true spirit of the Ad Astra Community.

Latest

Pitcairn Update (v2.1)

On the 5th of November 2024, exactly one year...

Navigating the Web3 Wave in Singapore

As the plane descended over the shimmering skyline of...

Dönencede Sayhalar: Kasım – 2024

Birbirine benzeyen ailelerde büyümüş, aynı yollardan geçmiş, aynı insanları...

Don't miss

Pitcairn Update (v2.1)

On the 5th of November 2024, exactly one year...

AdAstraa.Net Pitcairn (v2.1) Güncellemesi Başarıyla Tamamlandı

You can quickly translate the update announcement into your...

Adastraa.net – Pitcairn Update (v2.1) Announcement!

We're pleased to announce that a major website update,...

Embracing Mortality, Celebrating Life: “1001 Nights Project”

Embracing Mortality, Celebrating Life: "1001 Nights Project" Raffles Place, SINGAPORE We...

Ad Astra Manifestosu

Bu şiir, 26 Ağustos 2020 gecesi Twitter’da, #perasperaadastra hashtagi...

Zaman Yolculuğu Dosyası

Zaman Yolculuğu Dosyası Şu an için bir rüya belki; ancak bilimsel kuramlar ve teoriler bir gün gerçek olabileceği konusunda umutlu. Zamanda yolculuk insanın nostalji hevesini...

Zamane Canavarları Zombiler: “Onlar Biziz”

“20. yüzyılın başlarında sinemayı da fetheden Frankenstein’in canavarıyla Kont Drakula, birbirini tamamlayan bu iki figür (işçi ve sermaye), cazibesini yitireli epey oluyor. Tüketim toplumunun...

“Kuru Otlar Üstüne” Türkiye’nin Oscar adayı oldu

Nuri Bilge Ceylan’ın Cannes’da Altın Palmiye için yarışan ve oyuncu Merve Dizdar’a ödül kazandıran “Kuru Otlar Üstüne” filmi, Türkiye’nin Oscar adayı oldu. Yönetmen Nuri Bilge...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here